De overstap van diesel naar elektrisch vervoer 

De overstap naar elektrische trucks gaat verder dan alleen het vervangen van een voertuig. Het vraagt om een fundamentele wijziging in denken en doen. Elektrische trucks hebben andere rijprofielen over lange afstanden, wisselende laadtijden en onderhoudsbehoeften. Het aanbod is op het moment beperkt, maar fabrikanten breiden hun elektrische modellen snel uit. Belangrijk is om eerst te kijken naar de inzetprofielen: welke routes zijn geschikt voor elektrificatie? Vaak zijn dat stedelijke distributieroutes of pendelritten met voorspelbare afstanden. 

Verder is het zaak om Total Cost of Ownership (TCO) goed te vergelijken. Elektrische trucks zijn in aanschaf duurder, maar kennen lagere operationele kosten door goedkopere energie (indien goed gemanaged), minder onderhoud en vrijstellingen van bepaalde heffingen. Daarnaast bieden sommige gemeenten als Amsterdam en Rotterdam extra subisidies bovenop de landelijke wat betreft de aanschaf van elektrische vrachtwagens. 

Infrastructuur: wat heb je minimaal nodig? 

Zonder laadinfrastructuur geen elektrisch transport. Voor vrachtwagens is dat complexer dan bij personenauto’s vanwege het hogere laadvermogen dat nodig is. Een eigen laadinfrastructuur begint met een laadaansluiting op het eigen terrein, bij voorkeur met laadsnelheden van 50 kW tot 150 kW. 

Daarnaast is het van belang om inzicht te krijgen in de beschikbare netcapaciteit op locatie. In veel gevallen is de netaansluiting niet voldoende om meerdere trucks tegelijk te laden. Slimme laadsoftware en batterijopslag kunnen dan uitkomst bieden, bijvoorbeeld via peak shaving en peak boosting, waarbij je tijdelijk extra vermogen levert vanuit een batterij naast je reguliere netaansluiting. Ook de laadtijd moet afgestemd worden op de bedrijfsplanning: laadt een truck ’s nachts, tussen ritten door, of is er snelladen nodig? Dit vraagt om maatwerk in de planning. 

Subsidies en regelgevingen voor zero-emissie zones 

Om bedrijven te helpen bij de overstap naar elektrisch vervoer is de SPRILA-subsidie in het leven geroepen: Subsidieregeling voor Publieke en Regionale Infrastructuur voor Logistiek en Agrarisch vervoer. Deze regeling richt zich specifiek op de aanleg van laadinfrastructuur voor zware logistiek en agrarisch transport op eigen terrein. Daarmee is SPRILA bijzonder relevant voor logistieke hubs of bedrijventerreinen die willen investeren in slimme laadoplossingen. 

Tegelijkertijd wordt de regelgeving strenger. Sinds 2025 zijn zero-emissie zones in veel steden een feit. Alleen uitstootvrije voertuigen mogen dan nog binnenstedelijk leveren. Door nu te investeren in infrastructuur, voorkom je dat je beperkt wordt in de toekomst. 

Impact op logistieke planning en operaties 

Elektrisch vervoer verandert de manier waarop je plant en werkt. Laadtijd wordt een factor in je ritplanning en ook het rijbereik en laadlocaties moeten worden meegenomen in het dagelijkse proces. Waar dieselvoertuigen makkelijk en snel bijtanken, vraagt elektrisch laden om meer coördinatie. 

Een gefaseerde aanpak helpt hierbij. Begin bijvoorbeeld met één of enkele voertuigen op een vaste route en schaal van daaruit verder op. Zo bouw je ervaring op zonder je hele operatie in één keer om te gooien. 

Elektrificatie is geen eenvoudige opgave, maar met de juiste voorbereiding en stappen is het zeker haalbaar. Door nú te investeren in kennis, infrastructuur en inzetprofielen, zet je jouw organisatie op voorsprong in de steeds strenger gereguleerde transportwereld. 

Neem vrijblijvend contact met ons op

Projecten Logistiek/Laadoplossingen

Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op

Heb je vragen over onze producten, diensten of wil je gewoon meer weten over wie we zijn en wat we doen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! Ons vriendelijke en deskundige team staat klaar om al je vragen te beantwoorden en je te voorzien van de informatie die je nodig hebt.

Telefoon

Bel ons op +31 73 23 40 878

Bel

Mail

Mail ons via info@wattsinstore.nl

Contact

LinkedIn

Volg ons op Linkedin en blijf op de hoogte

LinkedIn